Biologian merkityksestä ajantasaisen ihmiskuvan laatimisessa
Me ihmiset ajattelemme useasti olevamme tietoisia toimintamme ja
ajatustemme lähtökohdista. Kuitenkin halusimme sitä tai emme, meidän
ajattelumme ja toimintamme taustalla vaikuttaa ihmiskuva – eräänlainen kaikille
enemmän tai vähemmän yhteinen alkukuva ihmisestä. Pystymmekö näkemään tämän
kuvan selkeästi ja tietoisesti? Nykyään enää tuskin kukaan pystyy tähän. Syynä on
nykyajalle ominainen ihmiskuvan rikkonaisuus, joka on seurausta vallalla
olevien ihmiskäsitysten ristiriitaisuuksista ja kokonaisuuksia hajottavasta
alakohtaisesta erikoistumisesta. Tästä kirjavuudesta löytyvät raamatullinen
käsitys ihmisestä luotuna - Jumalan kuvana, valistuksen humanismin käsitys
ihmisestä läpikotaisin älyllisenä, itseään ja kulttuuriaan muokkaavana
järkiolentona, marksilaisuuden käsitys ihmisestä historiallisten ja
yhteiskunnallisten voimien ohjaileman massan osana, freudilaisuuden
käsitys ihmisestä viettiensä kanssa kamppailevana ja kulttuuriympäristöönsä
lukittuna villinä, jungilaisuuden käsitys ihmisestä todellisuutta tietoisuudellaan luovana yksilönä ja uusimpina käsityksinä eläinoikeusfilosofian ihminen
eläinlajina muiden lajien joukossa sekä transhumanismin superolento, joka
täydentää itsensä teknisin keinoin ja valloittaa lopulta koko
maailmankaikkeuden.
Kaikkien näiden käsitysten lähtökohtana tai ainakin niiden rinnallaan
sietämänä on darvinistisen kehitysajatuksen ihminen, so. käsitys ihmisestä ns.
myöhäisapinana. Tämän käsityksen mukaan ihminen on kehittynyt apinankaltaisesta
esimuodosta nykyiseen muotoonsa. Tämä skenaario lienee meille kaikille varsin
tuttu. Sitä esitetään meille monenlaisissa yhteyksissä. Tosiasia on kuitenkin,
että tämä käsitys ihmisestä perustuu erääseen teoriaan, jota ei ole voitu (ja
tuskin koskaan voidaan) osoittaa vedenpitävästi oikeaksi. Tällä teorialla ja
siihen sisältyvällä, ihmisen alkuperää koskevalla selityksellä on ollut
kuitenkin ratkaiseva merkitys. Tieteelle uskotun totuuden valtikan varjolla se
nimittäin mahdollisti täysin materialistisen ajattelun, joka saattoi aikoinaan kokonaan
irtautua vanhasta raamatullisesta ihmiskuvasta. Tämä luonnonvalinnan vaikutusta
korostava näkemys antoi oikeutuksen erilaisille taloudellisille ja
poliittisille valtapyyteille. Siksi se on päässyt ikään kuin vaivihkaa ujuttautumaan
jonkinlaisen dogmin paikalle, jolla ei kuitenkaan ole juuri paljonkaan
tekemistä vakavan antropologisen tai biologisen tutkimustyön kanssa. Tämähän ei
vieläkään ole päässyt ”sen puuttuvan renkaan” jäljille.
”Puuttuvaan renkaaseen” perustuvaa spekulaatiota on siis harjoitettu ja
harjoitetaan edelleen kaikkialla muualla paitsi vakavan antropologisen ja
biologisen tutkimuksen piirissä. Kuitenkin myös biologinen tutkimus tarvitsisi
uusia tuulia tämän hedelmättömän ja näennäisongelmia tuottavan teoretisoinnin
pois puhaltamiseksi. Tämä olisi tarpeen, sillä ajantasaisen, objektiivisen ja
kaikkia palvelevan ihmiskuvan laatimisessa biologialla on loogisesti ajatellen
perustavanlaatuinen asema.
Koska, sveitsiläisen biologin Adolf Portmannin sanoin, ”arvoitus on jo
takanapäin”, tällaista kaikkia palvelevaa ihmiskuvaa laadittaessa olisi tarpeen
syventyä siihen, mitä on edessämme tällä hetkellä: Olento, jolla on puhuttu
kieli, pysty käynti, kyky henkiseen kokemiseen ja kyky luoda erilaista kulttuuria
ja siihen liittyvää historiallista perintöä. Jotta tämä olento voitaisiin käsittää
kokonaisvaltaisesti, näiden kaikkien lajityypillisten ominaisuuksien
olemassaolo on huomioitava ihmiskuvassa.
Ihminen on siis kulttuuria ja siihen liittyvää historiallista perintöä luova olento,
josta näyttää olevan moneksi ja moneen. Tarkastellaanpa tässä yhteydessä sellaista
asiaa kuin ihmisen henkinen ja sielullinen manipulointi, jota vallassa olevat
tahot ovat historiallisena aikana harjoittaneet. Sieltä löytyvät
Konstantinopolin kirkolliskokous v. 869, jossa kirkonisät päättivät, ettei
ihmisolennolla ole henkistä yhteyttä luontoon tai maailmankaikkeuteen;
”galileilainen käänne” (1600-luku), josta lähti ihmisen välittömän
aistikokemuksen vähätteleminen ja sitä tietä myös hänen
tunnepuolensa tukahduttaminen; uudenaikaisen lääketieteen perustajaksi katsotun
Rudolf von Virchowin soluoppi, jonka perusteella ihmisen sielulliset
ominaisuudet oli katsottava ainoastaan ruumiillisen todellisuuden ilmauksiksi. Kaiken
edellä mainitun päätteeksi Ciba-säätiön vuonna 1962 Lontoossa
korkeasti koulutetuille ja Nobelin palkinnon saajille järjestämästä ”Man and
his future” -kollokviosta lähtien kehitys on edennyt siihen pisteeseen, että nykyään
ihmisestä ollaan tekemässä kyberneettisesti aivojensa ohjelmoimana toimivaa
robottia. Miten tällaiset merkilliset ”leikkaukset” ovat ylipäätään mahdollisia
ja niiden vaikutukset ylisukupolvisesti kestäviä?
Biologi Adolf Portmannin perustaksi sopiva, palveleva antropologia antaa
tähän vastauksen. Ensinnä siinä kiinnitetään huomiota siihen hyvin tunnettuun
seikkaan, että ihmisen poikasvaihe on muihin nisäkkäisiin verrattuna hyvin
pitkä. Tämä mahdollistaa kulttuuriympäristöön kasvamisen ja kasvattamisen.
Kuitenkin ihmistä kulloiseenkin kulttuuriin vielä vahvemmin juurruttaa se, että
ihminen syntyy eräänlaisena fysiologisena keskosena. Toisiin avuttomina
syntyviin eläinlajeihin verrattaessa näistä poikkeavana ominaisuutena tässä
keskosmaisuudessa nähdään se seikka, että ihmislapsen hermosto ja aistit ovat
niin pitkälle kehittyneet, että ne pystyvät syntymähetkestä lähtien vastaanottamaan
kohdun ulkopuolisen, rikassisältöisen sosiaalisen ympäristön viestit ja
ärsykkeet. Vastasyntyneellä havaittava, usein negatiivisesti ihmislajin
vajavuudeksi tulkittu avuttomuus on myös nähtävä tärkeänä tekijänä tässä
ketjussa, jossa ihmisen sosiaalinen riippuvuus takaa hänen saumattoman
kasvamisensa yhteisön ja kulttuurin traditioon - kasvamisen ja kehittymisen
täyteen ihmisyyteen. Ensimmäisen elinvuoden aikana ihmiselle kehittyvät hänen
lajityypillisimmät ominaisuutensa: pysty käynti, puhuttu kieli ja henkinen
kokeminen. Sosiaalisesta ympäristöstä ja kulttuurista tulee ihmisen toinen
luonto.
Tämän perusteella on ymmärrettävää, miten vuosisatojen saatossa kunkin
kulttuuriympäristön ajattelutavat saattavat muovautua kyseenalaistamattomiksi
uskomusjärjestelmiksi, joita kulttuurin sisään kasvaneen ihmisen on lähes mahdotonta
sellaisiksi tunnistaa. Niinpä nykyiset käsityksemme ihmisestä itsestäänkin ovat
osa voimassa olevaa uskomusjärjestelmää. Kun nyt tulemme tietoisiksi ihmisestä
lajina, jonka olennaisimmat piirteet tekevät hänestä - Portmannin sanoin -
”maailmalle avoimen”, niin saamme uusia näkökulmia monenlaisiin ihmistä
koskeviin kysymyksiin. Adolf Portmann toteaakin: ”Miten paljon hedelmällisempi
olisikaan alkuperää koskeva keskustelu, jollaista teologit ja biologit
yrittävät käydä, jos olisi olemassa keskusteluun pohjustukseksi sopiva antropologia, jonka
kautta tietyt perustavanlaatuiset asiantilat olisivat tunnettuja. Miten paljon
vaikuttavampi olisi juristinen ja sosiologinen, yhteiskuntaa, valtiota ja
yksilöä koskeva ajatustenvaihto, jos yksityissfäärin, samoin kuin
sosiaalielämän, merkitystä koskevan biologisen tutkimuksen tulokset kuuluisivat
keskustelun edellytyksiin. Tämä sama pätee marksismia, psykoanalyysiä ja
psykosomaattista lääketiedettä koskeviin keskusteluihin1.”
Erilaisten ihmiskäsitysten olemassaolon tiedostaminen ja niistä keskusteleminen
voisi avata uusia reittejä myös koululääketieteen ja CAM-hoitojen välillä
vallitsevan ristiriitatilanteen parempaan ymmärtämiseen. Myös tälle
keskustelulle Adolf Portmannin antropologia tarjoaa hyvät lähtökohdat.
Kirjallisuusviite:
Adolf Portmann:
Biologie und Geist, Um eine basale Anthropologie, s. 269, Edition Nereide im
Ulrich Burgdorf Verlag, Göttingen, Saksa, 1998.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti