Adolf Portmannin ”täydentävä biologia”
1. Adolf Portmann - ”kerettiläinen” biologi
Adolf Portmann (1897-1982), Sveitsissä Baselin yliopistolla toiminut
eläintieteen professori, oli eräs niistä harvoista 1900-luvun biologeista,
jotka uskalsivat lähteä kulkemaan omaa, biologian valtavirrasta poikkeavaa
tietään. Viime vuosituhannelta tälle vuosituhannelle biologisessa tutkimuksessa
on voimistunut tendenssi, joka yhä enenevässä määrin on keskittynyt
selvittämään kaikelle elämälle yhteisiä solutason toimintoja ja
perinnöllisyyden ilmiöitä sekä selittämään evoluutiota ja eliökunnan
monimuotoisuutta lajinsäilymiseen vetoavin, funktionaalisin perustein. Vastoin
tätä yleistä linjaa Adolf Portmann käänsi katseensa siihen, mikä on kullekin
yksittäiselle eliölajille ominaista ja välittömän havainnon piirissä: elävien
olentojen ulkoiseen olemukseen ja niiden käyttäytymiseen. Kun siis muualla
biologien keskuudessa alkoi vakiintua käsitys eliöiden ulkomuodon vähemmän
tärkeästä tutkimuksellisesta merkityksestä - niitä tapauksia lukuun ottamatta,
joissa sille voitiin osoittaa selvä yhteys biokemiallisiin seikkoihin ja / tai
voimassa olevaan evoluutiokäsitykseen - Adolf Portmannin laboratoriossa
tutkittiin nimenomaan eliöiden ulkomuotoa sinänsä.
- Käsite ”täydentävä biologia”
”Kaikki tietämys voi olla parantavaa tietämystä.” Tämä lause, joka on
peräisin Joachim Illiesin kirjoittamasta Adolf Portmannin elämänkerrasta,
viittaa siihen, että kaikki tietämys tarkoitettiin alun perin ihmisen
parhaaksi, hänen fyysisen, psyykkisen, henkisen ja hengellisen terveytensä
ylläpitämiseksi. Niin ei ole merkitystä sillä, mistä alasta kulloinkin on kyse.
Biologia, yhtä hyvin kuin jokin hoitotiede, lääketiede tai psykologia, voi
antaa ihmiselle parantavia vaikutteita. Tässä painotus on kuitenkin sanalla
”voi”. Biologiseen tietämykseen, luonnon ilmiöiden tutkimukseen, sisältyy siis
parantavaa potentiaalia. Kysymys on siitä, kuinka kokonaisvaltaisesti aihepiiri
käsitetään. Samalla tavoin kuin virallinen moderni lääketiede on fyysisyyteen
rajoittuneessa yksipuolisuudessaan ja taloudellisissa kytkennöissään
osoittautunut kyvyttömäksi tietynlaisten sairaustilojen hoidossa ja saanut
rinnalleen täydentävät ja vaihtoehtoiset hoitomuodot, myös moderni biologia
tarvitsee täydennystä ollakseen todella juuri ihmistä kokonaisuudessaan
palveleva eikä pelkästään tekniikkaa ja / tai taloutta palveleva tiede.
Adolf Portmann pyrki koko biologin uransa ajan yhteen päämäärään -
tutkimukseen, joka syventyi niihin elävissä olennoissa oleviin aspekteihin,
jotka jäivät biokemiallisesti, geneettisesti ja evolutiivis-funktionaalisesti
tutkittavissa olevien kohteiden ulkopuolelle. Hän pyrki tasapainottamaan ja
täydentämään ”esteettisellä funktiolla” yksipuolista ”teoreettista funktiota”,
jolla hän tarkoitti puhtaasti älyllistä ja hyötynäkökohtia painottavaa
lähestymistapaa. ”Esteettinen funktio” merkitsee Adolf Portmannin biologiassa
lähestymistapaa, jossa naiiveille aisteillemme avautuvalla välittömällä
havainnolla on keskeinen merkitys. Tässä mielessä hänen biologista tutkimustaan
voisi kutsua ”täydentäväksi biologiaksi”.
- Biologiseen virtuaalimaailmaan eksyminen -
”sekundäärinen maailmankuva” tutkimuksen perustana
Adolf Portmannin biologian ymmärtämiseksi tarkastellaan vaikkapa
mustarastaan laulua. Tämä lintu laulaa ensimmäisten laululintujen joukossa
keväisessä metsässä. Sen kaunis, huilumainen ääni korkealla puun latvassa
kevätillan kuulakkuudessa tuntuu olevan täynnä yhtä aikaa sekä iloa että
kaipausta. Iloa minkä vuoksi? Kaipausta minne?
Oikeaoppinen biologi vastaa: ”Mustarastas laulaa, koska se sillä tavoin
ilmoittaa reviirinsä rajat ja houkuttelee luokseen naaraan. Tällä tavoin se
varmistaa itselleen jälkeläiset ja näille riittävästi ravintoa ”omistaessaan”
tietyn maa-alan. Tämä mahdollistaa mustarastaan geenien siirtymisen ja
säilymisen seuraavissa sukupolvissa. Laulu johtuu linnun hormonaalisesta
tilasta.”
Ottakaamme toinen esimerkki: Neitoperhonen lentää. Sen siivet kevyesti
leyhyttävät lämmintä kesäilmaa. Niiden värit - välkehtivä sini, palava
terrakotta valkeine ja keltaisine kuvioineen ja syvänmustine rajauksineen -
ihastuttavat ja ihmetyttävät ihmissilmää aina yhä uudelleen. Miksi?
Biologi vastaa taas oikeaoppisesti: ”Neitoperhosen värikkäät kuviot
houkuttavat vastakkaista sukupuolta ja karkottavat vihollisia. Värit johtuvat
pigmenteistä ja siipisuomujen rakenteesta. Luonnonvalinta on ne synnyttänyt
monien vuosimiljoonien kuluessa. Niiden avulla tämä laji varmistaa geeniensä
siirtymisen seuraaviin sukupolviin.”
Olivatko nämä vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin? Eivät
selvästikään.
Itseään kunnioittava, ”ortodoksinen” biologi ei yrittäisikään
ammatillisessa mielessä kommentoida mustarastaan laulussa kuuluvaa tunnevirettä
tai neitoperhosen siipien ihmeen ihania välkähdyksiä. Esineiden ja olentojen
laaduthan käsitetään pelkästään ihmismielen sisäisiksi luomuksiksi ja siten
edelleenkin arvottomiksi tutkimuskohteiksi. Näin ei ole ainoastaan biologien
piirissä, vaan myös muilla aloilla. Tällä näkemystavalla on syvälle juontuvat
juuret. Ne ulottuvat aina uuden ajan alkuun, jolloin Adolf Portmannin käyttämän
termin mukaan tapahtui ns. ”galileilainen käänne”. Galileo Galilein
matemaattiseen maailmankuvaan mahtuivat ainoastaan mitattavat suureet.
Laaduista Galilei kirjoittaa seuraavasti: ” … Mutta sitä seikkaa, että sen
täytyy olla valkoinen tai punainen, karvas tai makea, meluisa tai hiljainen, ja
tuoksua miellyttävältä tai epämiellyttävältä, en koe mielessäni pakottavaksi
saattaa tähän yhteyteen (so. jotakin aineellista tai kappalemaista oliota
kuviteltaessa; kirj. huom.). Ilman aistien opastusta, ilman niiden suomaa apua,
järkemme tai mielikuvituksemme ei todennäköisesti milloinkaan päätyisi tämän kaltaisiin
ominaisuuksiin. Siten ajattelen, että maut, tuoksut, värit jne. eivät ole sen
enempää kuin pelkkiä nimityksiä, mitä tulee siihen tarkastelemaamme kohteeseen,
johon me ne sijoitamme, ja että ne ovat läsnä ainoastaan tajunnassa…” Tämä
Galilein perintö sai lisävauhtia valistusajan filosofeilta, varsinkin
Descartesilta, joka myös korotti kvantitatiivisesti l. määrällisesti
käsitettävän tiedon kvalitatiivisesti l. laadullisesti käsitettävän
yläpuolelle. Adolf Portmann kutsuu tätä näkemystä ”sekundääriseksi
maailmankuvaksi”.
”Sekundääristä maailmankuvaa” eivät siis ole luomassa ihmisen aistit.
Hänen välittömään havaintoonsa ei luoteta, vaan ainoastaan siihen, mikä voidaan
laitteilla mitata ja tehdä havaittavaksi. Sekundäärisen maailmankuvan”
näyttämässä maailmassa ei ole hajuja, ei makuja, ei värejä, ääniä eikä
tuntoakaan. Mustarastaan laulun ja neitoperhosen siipien hienon hienot
vivahteet ja yksityiskohdat ”selitetään pois” geeniperimän säilymiseen ja
biokemiallis-fysiologisiin seikkoihin viittaamalla. Nämä ihmisen välittömiä
aisteja ihastuttavat ominaisuudet ikään kuin kalpenevat, muuttuvat
merkityksettömäksi hälyksi. Tilalle astuu hajuton, mauton, väritön, tunnoton ja
äänetön geenimaailma, kuiva teoria, laboratoriot monimutkaisine laitteineen ja
tietokonesimulaatioineen. Tutkija sanoo, ellei aivan suoraan, niin sitten
ainakin rivien välistä: ”Täältä löytyy todellisuuttamme koskeva totuus.”
Biologisista
virtuaalimaailmoista virtaa jäätävää viimaa, joka hyydyttää kaiken spontaanin
luontokokemuksen. Se lapsi tai lapsenmielinen aikuinen, joka kyseli
mustarastaan laulusta ja neitoperhosen siivistä, kokee ristiriitaa ja lopulta
turhautuu. Ammatissa toimivien asiantuntijoiden tehtävänä
näyttää olevan luonnon salaisuuksien selvittäminen, noiden salaisuuksien,
joissa ei heidän mukaansa enää mitään ihmettelemistä olekaan. On vain ajan
kysymys, milloin kaikki ratkeaa. Ihmettelijä antaa periksi. Hän ei enää katsele
ympärilleen. Luonnon olennothan ovat viime kädessä ainoastaan geeniperimänsä
kantajia ja siten sinänsä merkityksettömiä.
- Tienviittoja eksyneille - ”primäärinen
maailmankuva” tutkimuksen perustaksi
Adolf Portmannin biologia tarjoaa siis toisenlaisia vastauksia laatuja
koskeviin kysymyksiin. Ensinnäkin hän antaa täyden tunnustuksen
niin sanotulle ”primääriselle maailmankuvalle”. Tämä on jälleen hänen oma
terminsä ja kuvaa sitä tapaa, jolla me havaitsemme ja koemme ympäröivän
maailman lapsuutemme päivinä. Se on se kokemistapa, joka sitoo ihmiselämän
tähän planeettaan ja joka perustuu täysin naiivien aistien varaan. Adolf
Portmann korostaa myös, että ihmisen käyttämillä kielikuvilla ja symboleilla on
pakollinen lähtökohtansa tässä alkuperäisessä kokemusmaailmassa.
4.1. Eliöiden itse-esittely ja sisäisyys
Primäärinen maailmankuva
ohjenuoranaan Adolf Portmann päätyi siihen, että eliöiden ulkoisessa
olemuksessa on aina piirteitä, joita ei voida ymmärtää pelkästään
lajinsäilymistarpeen eikä biokemiallisten ilmiöiden perusteella. Selitykseksi
mustarastaan laululle eivät siis riitä pelkästään reviirivaatimus ja
hormonitilanne, vaan on muutakin. Tämä muu sisältyy Portmannin käsitteisiin ”itsensä esittely / itse-esittely”
ja ”sisäisyys” (saks. ”Selbstdarstellung” ja ”Innerlichkeit”).
Mustarastaan itseilmaus on sen esittämän laulun omalaatuisuudessa. Kaikista
maailman äänistä sen sisäinen kehitys - sisäisyys - on tuonut esiin juuri nämä
sävelet. Se, että neitoperhosen siivissä ovat juuri nuo kuviot ja värit, on sen
itseilmausta. Kaikista maailman ja ehkä maailmankaikkeudenkin vivahteista ja malleista
sen sisäinen kehitys - sisäisyys - on tuonut esiin juuri nämä. Pelkkä
perinnöllisyys ja luonnonvalinta eivät riitä selittämään tätä. Sattumaan
vetoaminenkin tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei ilmiön taustalla olevia tekijöitä
tunneta.
Marjorie Greenen toimittamassa filosofista biologiaa käsittelevässä
teoksessa Portmannin termien ”itsensä esittely / itse-esittely” ja ”sisäisyys” asema itsesäilytykseen
nähden kuvataan näin: Darwinin teorian ohjaamina biologit näkevät eliöt
pelkästään eräänlaisina eloonjäämistekniikoiden aggregaatteina. He näyttävät
uskovan, että elämän ja adaptaation l. sopeutumisen välille voidaan asettaa
yhtäläisyysmerkki. Adaptaatio merkitsee eliön sopeutumista sisäiseen ja
ulkoiseen ympäristöön sillä tavoin, että se selviytyy hengissä. Tämän kaltaisessa
ajattelussa hallitsevana käsitteenä on hyödyllisyys. Hyödyllisyys on kuitenkin
kaksinainen käsite: ei pelkästään hyödyllinen jonkin vuoksi - tässä tapauksessa
hengissä säilymisen vuoksi - vaan myös hyödyllinen jollekin. Aina on olemassa
myös yksilö tai ryhmä - siis laji - joille jokin ominaisuus on hyödyllinen.
Kuinka biologi selittää tämän adaptaatioyhtälöön kuuluvan tekijän? On kaksi
vaihtoehtoa: Joko yksilöstä itsestään on hyötyä jotain tarkoitusta varten, tai
sillä on oma itseisarvonsa ja siitä sellaisenaan riippuu alkuperäinen
hyödyllisyyden perustelu. Jos edellinen pitää paikkansa, voimme eräiden
tunnettujen biologien tavoin sanoa, että monisoluisten eliöiden elämä ei ole
mitään muuta kuin väline, joka uudelleen järjestelee ja monistaa niissä olevaa
ainoaa rajattomasti hengissä säilyvää osaa, nimittäin geenistöä. Absurdi tapa
tarkastella kaikkien elävien olentojen saavutuksia, mukaan luettuna
inhimillinen kulttuuri sekä kasvien ja eläinten suunnaton monimuotoisuus. Toinen
vaihtoehto olisi rehellisesti tunnustaa, että itsesäilytyksen mekanismit,
olkoot ne kuinka kiehtovia tutkimuskohteita tahansa, ovat kaikki välineellisiä
suhteessaan niiden kokonaisuuksien itseisarvoon, joita ne ylläpitävät. Tässä on
se, mitä Portmannin käyttämät elämän tunnusmerkit itsensä esittely ja sisäisyys
pyrkivät selventämään. Elävät olennot, sellaisina, kuin ne näyttäytyvät
ympäröivälle maailmalle ja sellaisina, kuin ne omasta keskuksestaan käsin
järjestelmällisesti toimivat, ovat itsessään merkityksellisiä. Elämälle
tyypilliseksi katsottu itsesäilytys, niin tärkeä kuin se onkin, täytyy
sijoittaa kolmanneksi ominaispiirteeksi noiden kahden muun alaisuuteen.
Tällä tavoin Adolf Portmannin biologinen näkemys kääntää voimassa olevat
dogmit täysin päälaelleen. Kun biologina tai maallikkona lähtee seuraamaan
Adolf Portmannin viitoittamaa tietä, niin luonto muuttuu jälleen siksi
salaperäiseksi paikaksi, mikä se oli lapsuuden päivinä. Jokainen muoto ja ääni
on täynnä merkitystä, joka odottaa löytäjäänsä. Näivettynyt havaintomaailmamme
ja sitä tietä myös sielunelämämme saavat virvoitusta ihmettelemisen
kokemuksesta. Luontosuhteemme herää henkiin. Kun sielumme avautuu luonnon olennoille, olemassaolon ihme on läsnä
koko parantavassa voimassaan.
Kirjallisuus:
Approaches to a Philosophical Biology, 1968;
toim. M. Greene
Descartes, R.: Die Prinzipien der Philosophie.
Kirjassa „Was die Philosophinnen denken“, 1983; toim. H.Bendkowski & B.
Weisshaupt
Adolf Portmann 1982: Biologie und Geist
Joachim Illies 1981: Adolf Portmann, Ein Biolog vor
dem Geheimnis des Lebendigen
Tekstissä
olevien lainausten käännökset: Taina Leu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti