Kokonaisvaltainen näkemys eliöiden
monimuotoisuudesta
Luonnon olentoja tarkkailtaessa
fokusta on siirrettävä etäämmälle, kuin missä sitä nykyään yleisesti pidetään.
On nähtävä, kuinka luonnon olennot kehittyvät ja toimivat itsenäisesti omasta
näkymättömästä keskuksestaan käsin. Tästä eliön keskuksesta ja siihen
liittyvistä tuntemuksista, aistimuksista, tunnelmista, tunteista, mahdollisista
ajatuksistakin me ihmiseliöt voimme sanoa jotakin ainoastaan oman
ihmiskokemuksemme perusteella. Voimme tietysti tehdä kokeita, esim.
ärsyttämällä kokeellisin keinoin kontrolloidusti tarkoin rajattuja kohtia
näissä eliöissä ja tehdä näiden kokeiden perusteella johtopäätöksiä eliöiden
käyttäytymisestä. Emme kuitenkaan milloinkaan tällaisin keinoin pääse
ymmärtämään sitä eliöiden elämystä tai kokemusta, jonka nämä kokeet eliössä
aiheuttavat. Tätä eliöiden ominaisuutta sveitsiläinen eläintieteen professori
Adolf Portmann (1897-1982) korosti. Hän kutsui sitä eliöiden sisäisyydeksi
(saks. Innerlichkeit). Eliöiden sisäisyys, niiden kyky toimia itsenäisinä
yksilöinä omasta keskuksestaan käsin, on käsite, jonka A. Portmann toi
komplementaariseksi käsitteeksi hänen toiselle käsitteelleen Selbstdarstellung,
joka tarkoittaa eliöiden ulkoisen olemuksen ilmentymisen tapaa tai sen ottamaa
muotoa. Sana Selbstdarstellung suoraan käännettynä merkitsee: ”itsensä
esittäminen”. Se kertoo siitä, miten kunkin eliön sisäisyys näyttäytyy
ulkoisessa todellisuudessa.
Eliöiden ulkoista olemusta on näin
ollen pidettävä hyvin vähän sattumanvaraisena, myös niiltä osin, joilta siinä
on pelkkään lajin säilyttämiseen pohjautuville selityksille saavuttamattomia
piirteitä. Näitä jälkimmäisiä piirteitä A. Portmann kutsuu osoitteettomiksi,
koska niillä ei näytä olevan vastaanottajaa. Selvimpänä tämä osoitteettomuus
näkyy alemmilla eläimillä, joiden aistit ovat heikosti kehittyneet, mutta myös
kehittyneempien eläinten ja kasvien ulkoisessa olemuksessa havaitaan monia ominaisuuksia,
jotka saattavat eloonjäämisen kannalta olla peräti haitallisiakin. Adolf
Portmannia siteeratakseni:”…elävän olennon kehitys tähtää salaperäistä
harmoniaa noudattaen alusta lähtien kahteen erilaiseen päämäärään:
monimutkaisen ylläpitovarustuksen rakentaminen toisaalla, mutta sen lisäksi
vielä aivan toisenlainen järjestelmä, joka on suuntautunut ulkoisen olemuksen
ilmentämiseen. Elimistö panee käyntiin huomattavia prosesseja, jotka eivät alun
pitäenkään ole säilytysvaiston alaisia.” Adolf Portmann korostaa, että näitä
erikoislaatuisia kemiallisten tapahtumien sarjoja säätelevät tarkasti ja
täsmällisesti perintötekijät, jotka aktivoituvat yhtä monimutkaisten lakien
alaisina kuin ne tapahtumat, jotka tuottavat silmän tai munuaisen. ”Samalla
tavoin kuin alkionkehitys tuottaa hermoston muodossa rakenteen, joka tekee
havaintoja ulkomaailman tapahtumista, elimistö muovaa itsestään hahmon, joka on
katselemista varten, tarjoaa ’silmänruokaa‘”.
Jos tässä kohdassa fokusta
kavennetaan nykyisin voimassa olevan paradigman mukaisesti, nähdään ainoastaan
ne perinnölliset prosessit, jotka tähtäävät sellaisten ulkoisten rakenteiden
aikaansaamiseen, jotka osallistuvat lajin ja yksilön säilyttämiseen. Nähdään
siis ainoastaan sellaiset prosessit, jotka tähtäävät niiden rakenteiden
aikaansaamiseen, jotka osallistuvat esim. vihollisen varoittamisessa ja partnerin
houkuttamisessa tarvittavien ääntelyiden, värien, muotojen ja tuoksujen
aikaansaamiseen ja joilla siis osoitteena on esim. vihollisen tai partnerin
näköaisti. Tämän mukaisesti eliöt olisivat pelkästään eräänlaisia
eloonjäämistekniikoiden aggregaatteja, ja elämä redusoituisi jäännöksettä
adaptaatioksi eli sopeutumiseksi. M. Greenen mukaan1): ”Adaptaatiohan
merkitsee eliön sopeutumista sisäiseen ja ulkoiseen ympäristöön siten, että se
säilyy hengissä. Tässä korostuu hyödyllisyyden käsite. Hyödyllisyys on
kuitenkin kaksinainen käsite: ei pelkästään hyödyllinen jonkin vuoksi – tässä
tapauksessa hengissä säilymisen vuoksi – vaan myös hyödyllinen jollekin. Aina
on olemassa jokin ryhmä tai yksilö, jolle jostakin on hyötyä. Kuinka nykyinen
biologinen ajattelu tuosta rajoittuneesta, eloonjäämistä korostavasta
näkökulmastaan käsin suhtautuu tähän kaksinaisuuteen? Jos tuo ajattelutapa
viedään äärimmäiseen loogiseen johtopäätökseen, niin vastauksena on, että yksilöstä
itsestään on hyötyä jotain tarkoitusta varten. Jos tämä pitää paikkansa, voimme
eräiden tunnettujen biologien tavoin sanoa, että monisoluisten eliöiden elämä
ei ole mitään muuta kuin väline, joka uudelleen järjestelee ja monistaa niissä
olevaa ainoaa rajattomasti hengissä säilyvää osaa, nimittäin geenistöä. Absurdi
tapa tarkastella kaikkien elävien olentojen saavutuksia, mukaan luettuna
ihmisen luoma kulttuuri sekä kasvien ja eläinten suunnaton monimuotoisuus.” Tämä monimuotoisuus - sen muoto- ja värikirjo, äänivalikoima, sen
tarjoamat tuoksut ja tuntemukset – on runsaudeltaan niin käsittämätön, että se
jo pelkällä olemassaolollaan haastaa jokaisen redusoivan selity(syrity)ksen.
Jos lajin säilyminen olisi ainoa päämäärä, johon jokin monimutkainen biologinen
olento olemassaolollaan tähtää, niin voidaan todeta, että sellaiseen riittäisi
jo hyvin yksinkertainen varustus. Jakautuvathan bakteeritkin loputtomiin, ja
jotkin syöpäsolulinjat ovat ilmeisesti kuolemattomia. Tätä solutasoa pidemmälle
evoluution ei siis olisi tarvinnut edetä.
Jos kuitenkin fokusta laajennetaan
tämän rajoittuneisuuden ulkopuolelle pois sen asettamasta pakonomaisesta
tarpeesta redusoivasti selittää kaikki eliöillä havaittava monimuotoisuus
ainoastaan lajin ja yksilön hengissä säilymiseen perustuvasti, niin monet
tieteelliset kysymykset voidaan asettaa oikeammalla tavalla. M. Greenen mukaan1):
”Näin ollen vaihtoehto edelliselle absurdille johtopäätökselle olisi
rehellisesti tunnustaa, että itsesäilytyksen mekanismit, olkoot ne kuinka
kiehtovia tutkimuskohteita tahansa, ovat kaikki välineellisiä suhteessa niiden
kokonaisuuksien eli siis eliöyksilöiden itseisarvoon, joita ne ylläpitävät.
Elävät olennot, sellaisina, kuin ne näyttäytyvät ympäröivälle maailmalle ja
sellaisina, kuin ne omasta keskuksestaan käsin järjestelmällisesti toimivat,
ovat itsessään merkityksellisiä. Ainoastaan tällaisina ehjinä kokonaisuuksina elävät olennot voidaan parhaiten
ymmärtää. Elämälle tyypilliseksi katsottua itsesäilytystä, niin tärkeä kuin se
onkin, täytyy tarkastella uudessa valossa.”
Eliökunnan monimuotoisuuden
taustalla vaikuttavan järjestyksen ymmärtämiseksi on löydettävä uusi
lähestymistapa. Kun itsesäilytyksen mekanismeja tarkastellaan eliökunnan
monimuotoisuuden palvelijoina (eikä päinvastoin), tutkimus pääsee liikkeelle
uudesta kulmasta. Tässä on se, mitä Portmannin käyttämät elämän tunnusmerkit
Selbstdarstellung, itsensä esittäminen, ja Innerlichkeit, sisäisyys, pyrkivät
selventämään.
Eliön sisäisyys (Innerlichkeit), ts.
eliössä kätkössä oleva toimintakeskus, saa komplementaarisen vastineensa eliön
ulkoisen olemuksen ilmentymistavassa (Selbstdarstellung). Siinä näkymätön ja
tuntematon, aina kullekin eliölle ominainen kokemusmaailma muotoutuu
konkreettisesti havaittavaksi. Syntyy ikään kuin kieli tai symboliikka, jonka
merkityksiä voitaisiin ryhtyä tutkimaan. Eliön sisäisyys, sen omista omin
olemassaolon kokemus, joka pakenee ihmisen välittömiltä aisteilta, samoin kuin
hänen ulkoisilta koejärjestelyiltään, ankkuroituu epäilemättä ainakin jossain
määrin tällä hetkellä tunnettuihin perinnöllisyyden lakeihin. Tästä todistavat esim.
eläimellä sen lajityypillinen käyttäytyminen ja kasvilla sen hakeutuminen
lajityypilliseen kasvupaikkaan. Nämä samat perinnöllisyyden lait vaikuttavat
myös lajityypilliseen muotoon, väritykseen, ääneen jne. Näiden saama
ilmentymistapa taas vastavuoroisesti liittyy erottamattomasti eläimellä
lajityypilliseen käyttäytymiseen ja kasvilla lajityypilliseen kasvupaikkaan. Eliökunnassa
vallitsevan monimuotoisuuden taustalla vaikuttavan järjestyksen tutkimiseksi on
siten paneuduttava eliön sisäisyyden ja sen ”itsensä esittämisen” välillä
vaikuttaviin tekijöihin. Eräs lähestymistapa voisi olla tuon em. kielen tai
symboliikan ”kääntäminen” tai sen merkitysten avaaminen.
Viitteet:
Approaches to a Philosophical Biology, 1968; toim.
M. Greene
Adolf Portmann 1982: Biologie und Geist
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti