”Rikkaruohofilosofiaa” eli
turhanpäiväisen hyödyllisyydestä
Kaupunkien laitama-alueilla kasvavat,
turhanpäiväisinä kiusankappaleina pidetyt rikkaruohot ovat itse asiassa
mielenkiintoinen ja monisärmäinen aihepiiri. Niiden nykyihmiselle hyödyttömään
olemassaoloon kätkeytyy se kiehtova tosiasia, että useimmat niistä ovat juuri
ihmisen mukana tänne päätyneitä, entisajan suomalaisten hellästi vaalimia
hyötykasveja.
”Rikkaruohofilosofointi” on sitä, että
turhanpäiväisenä pidetty näyttäytyy merkityksellisenä. Se on todellista
”laiskan” naisen ja miehen filosofiaa. - No niin - ”laiska” ja laiska - on
todellista laiskuutta ja sitten on sitä toista, joka on eräänlaista onnellista
olemista, joka sallii kaiken muunkin olla. Sellainen ”laiskimus” nauttii
kaikesta ympärillään näkemästään ja kokemastaan. Hän on salaliitossa talon
nurkalla kurkistelevien voikukkien kanssa. Hänen sydämensä iloitsee, kun
pensaan varjoon on ilmaantunut nokkonen. Hän kulkee nenä kiinni nurmikossa ja
näkee siihen asettuneet päivänkakkaran alut.
”Laiskimus” ansaitsee
lainausmerkkinsä, sillä todellisuudessa hänen passiivisuutensa on täynnä
näkymätöntä toimintaa, jolla hän ahkerasti pyrkii tekemättömyyteen ja sillä
tavoin korjaamaan kaiken ylenmääräisen tekemisen jäljet. Jatkuvasti hän
virittää aistiensa vastaanotinta hienovaraisten yhteyksien taajuudelle ja
kiillottaa tietoisuutensa peiliä niitä heijastamaan. Hän näkee jotain
huomaamatonta ja kasvattaa sen kauniiksi kukaksi, jonka toisetkin yhtäkkiä
pystyvät näkemään.
”Rikkaruohofilosofi” tarkistaa
aina, olisiko maailma nurjalta puoleltaan paremman näköinen. Hän luottaa
siihen, että kaikella, mitä hän henkilökohtaisesti kohtaa, on merkitys. Toisin
sanoen kaikkeen, pienimpäänkin yksityiskohtaan, kätkeytyy jokin opetus häntä
varten. Vastustamisen sijasta hän antaa lisävauhtia. Hän ei tukahduta, vaan
päästää valloilleen. Turhan kiirehtimisen sijasta hän odottaa.
Luonto on tämän ”laiskimuksen”
liittolainen, ei hänen vastustajansa. Hän ei käy mihinkään ”survival of
fittest” -kamppailuihin olemassa olevan kanssa. Maapallo ja kaikkeus eivät ole
hänen silmissään elämälle vihamielisiä, vaan ne ovat elävien olentojen koti.
Kaikkihan täällä on selvästikin järjestetty niin, että elämällä on
edellytyksensä. Ihmiselläkin on aivan ikioma paikkansa tämän kaiken runsauden
keskellä. Ainoastaan hänen dogmeista taikauskoksi paisuneet ajattelutapansa
estävät häntä näkemästä tätä oikeaa paikkaansa.
Inhimilliseen onneen - ja
siitähän aina on kyse, nimittäin onnellisesta elämästä - ei tarvita sen enempää
eikä vähempää kuin harmonia ja sopusointu kaiken olevaisen kanssa.
Teknologiakin voisi palvella tätä päämäärää, kunhan se ensin tutkittaisiin ”nurjalta
puolelta”. Tässä tarvitaan luovuutta. Luovuus ei tarkoita jotain arkielämästä
pois suljettua, jotain muissa sfääreissä tapahtuvaa haaveksimista. Se löytyy kuivimmastakin
paperisodasta, kunhan vain huomaamme sen piilottelemassa kaikkien ratkaisujemme
sisällä ja tulemme tietoiseksi tästä jatkuvasti ja kaikkialla läsnä olevasta
mahdollisuudesta. Taiteilijan tavoin me kaikki voisimme etsiä ilmaisutapaa
ideoillemme. Luovuushan merkitsee ratkaisujen etsimistä niiden edellytysten
puitteissa, jotka jo ovat olemassa, ja ”rikkaruohofilosofian” yhteydessä ”olemassa
oleva” tarkoittaa luonnon tarjoamaa mahdollisuutta.
Konkreettinen paluu tuohon ”olemassa olevaan” näyttää
kuitenkin vaikealta. Ihmisen paluu alkulähteille on vaikea eikä kuitenkaan ole,
sillä hänen olisi lähdettävä liikkeelle arvaamattoman, kiusallisenkin läheltä,
nimittäin oman itsensä portilta: Hänen kehonsa on hänen ”työvälineensä” tässä
aineellisessa maailmassa ja hänen porttinsa siihen. Jos ”työväline” on
epäkunnossa ja portti kiinni, on selvää, että työ on hankalaa ja matka pysähtyy
alkuunsa. Näin käy varsinkin tässä läntisessä kulttuurissa, missä ihminen
ravitsee itseään väärin, hoitaa sairauksiaan yliampuvalla lääkityksellä ja kantaa
huolta turhasta.
Ihmisen henkisiä ja fyysisiä
kykyjä läntinen tiede ei ole vielä lähestulkoonkaan luodannut pohjia myöden. Voidaanpa
sanoa, että läntinen tiede on katsellut asiaa vain pinnalta - sanan
varsinaisessakin merkityksessä. Sitä paljon syvemmällä ovat käyneet - monesti turhanpäiväisinä
pidetyt - henkiset, hengelliset ja uskonnolliset opit. Jospa siis yhdistettäisiinkin
pinta ja syvyys, jospa tarkistaisimme elämässämme vaikuttavia arkisia
aksioomia, esim. sitä, kuinka syömme päivittäin.
Oikeaoppinen ravitsemusneuvoja
sanoo: Energiaa niin ja niin paljon, valkuaista, rasvaa ja hiilihydraatteja
niin ja niin paljon, suurenpuoleinen määrä kaloreja (1900-2900 kcal), ja kaikki
on hyvin. Lisäksi ihminen on kuulemma sekaravinnon syöjä, siis lihaa ja
kasviksia hänelle pöytään. Kyllä siinä on ihmiskeholla ihmettelemistä,
sekaravinnon sulattamisessa nimittäin. Lihaa ja kalaa eri muodoissa, kastikkeita,
perunoita, leipää, munia, juustoa, hedelmäruokia, leivonnaisia, maitoa,
limonadeja, sekasalaatteja, jälkiruokia, seisovan pöydän antimet kaikki nämä
suunnilleen samalla lautasella, koko tämä uskomaton informaation kakofonia
tarjotaan kehollemme. Keholta itseltään ei kuitenkaan kysytä mitään, koska sitä,
nimittäin sen sisustaa, ei oikeastaan ole olemassa. Siellä sisustassa tuo
sekamelska sitten kaikesta huolimatta jatkaa peruuttamatonta matkaansa. Vie
muassaan epäharmonista viestiään, jonka selvittämiseen tarvitaan taatusti koko
elimistön resurssit.
Mitä voimavarojen kuluttamisesta
seuraa? Väsymystä tietenkin. Entä jatkuvasta voimavarojen tuhlaamisesta?
Häiriöitä tietenkin ja lopulta systeemin täysi romahdus. Väsymys,
huonovointisuus, sairaus, lyhyt elinikä - kaikki seurausta kehon läpi virranneesta
liiasta energiasta ja informaatiosta. Onko tässä yli satavuotiaiden salaisuus:
ravinnon päivittäisen energia- ja informaatiomäärän vähäisyys?
Se, joka on tarkkaan seurannut,
kuinka lapset opettelevat syömään, tietää, että ihminen ei ole sekaravinnon syöjä.
Lisäksi se, joka joskus on vienyt läpi menestyksekkään ja nautinnollisen
paaston, tietää, että myös seuraava on täysin totta: Aidosti, biologisesti
terve ihmiskeho tarvitsee vain n. 200 - 500 kcal päivässä.1) Aito
terveys on eri kuin käyttökelpoinen terveys, johon länsimainen terveyden
määritelmä perustuu ja joka itse asiassa merkitsee vain näkyvän sairauden
poissaoloa ja sitä, että ihmistä voidaan käyttää yhteiskunnan rattaissa. Jos me
täällä länsimaissa hoitaisimme fyysistä ja henkistä terveyttämme oikein, jos siis
olisimme selvillä ihmisen perimmäisistä tarpeista biologisena olentona ja
ymmärtäisimme oman vastuumme terveydestämme, voisimme luopua suuresta osasta
meille tulevaa ravintoa, jolloin sitä ja sen tuottamiseen tarvittavia
resursseja säästyisi muille niitä tarvitseville tahoille.
Tämä uusi - vai onko se vanha -
tieto ihmiskeholle välttämättömän, ravinnon mukana tulevan energiamäärän
vähäisyydestä ja hänen tarvitsemansa ravinnon yksinkertaisuudesta yhdistettynä
permakulttuurin periaatteisiin saattaisi tuottaa suurenmoisen synteesin. Permakulttuurissahan
pyritään hyödyntämään jo olemassa olevaa, muuttamaan jokin ongelmalta näyttävä
tekijä hyödylliseksi ja siten säästämään energiaa ja resursseja. Kuinka
kiehtovalta tämä alue näyttääkään, kuinka loputtomilta siihen kätkeytyvät
mahdollisuudet, ja mikä hauskinta ja mukavinta: Tällaiset tutkimusretket ovat
meille kaikille avoinna, koska niille voi lähteä aivan läheltä, nimittäin oman kehomme
ja mielemme portilta.
Inspiraation lähteet:
1)Galina Schatalova 2002:
Wir fressen uns zu Tode. Goldmann (suom. Ahmimme itsemme kuoliaiksi)
Sepp Holzer 2004: Praktische Anwendung für Garten, Obst und Landwirtscaft. Leopold
Stocker Verlag. (Käytännön ohjeita puutarhaa, hedelmäpuiden kasvatusta ja
maanviljelyä varten)
Chiara Lombardini-Riipinen &
Olli Riipinen 1998: Aikidoa luonnon kanssa. Johdatus permakulttuuriin. Visio
Rikkaruohopelto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti