Kvaliteeteista ja kvantiteeteista ja aidosta muutoksesta
Tehdäänpä seuraava ajatuskoe:
Oletetaan, että elämä tosiaankin sai alkunsa muinaisen meren
alkuliemestä. Tuon meren vesi siis sisälsi kaikki elämälle tarpeelliset
ainekset eli ensimmäisen solun synnyttämiseen tarvittavat ainekset.
Kemiallisten ja biokemiallisten reaktioiden tarvitsema energia tuli runsaasta
salamoinnista ja auringon UV-säteilystä. Alkuliemessä oli siis käynnissä
runsaasti erilaisia reaktioita, jotka tuottivat erilaisia molekyylirakenteita,
kuten aminohappoketjuja, DNA-fragmentteja, hiilihydraatteja, fosfolipidejä jne.
Kaikki tämä runsaus iloisessa kaaoksessa. Nyt oletetaan, että ilmaantuu jokin
järjestävä prinsiippi. Tämä saa aikaan molekyylien ryhmittymistä ja toisiinsa
liittymistä, niin että lopulta muodostuu solua muistuttava rakenne. Nyt
tuleekin sitten visainen kysymys: Missä vaiheessa molekyylirykelmiä voi ruveta
kutsumaan soluiksi? Sitten, kun ne pystyvät monistamaan itsensä. Kuuluu
tietysti vastaus. Jotta mitä moninaisimmat ja monimutkaisimmat ja komplekseilla
tavoilla toisiinsa liittyneet rakenteet voisivat tuottaa itsensä kaltaisia
rakenteita aina yhä uudelleen, täytyy olettaa, että molekyylien muodostamissa
kokonaisuuksissa on tapahtunut jokin perustavanlaatuinen muutos, so.
laadullinen muutos. Tämä tarkoittaa sitä, että solua muodostavia aineksia ei
enää voi tarkastella pelkästään kvantitatiiviselta kannalta.
Voidaan tehdä vielä seuraava ajatuskoe:
Oletetaan, että on olemassa ainoastaan materiaa, joka
esiintyy eri hienojakoisuustasoina. Varsinainen materia edustaa kaikkein
karkeinta tasoa. Siitä siirrytään sitten hienojakoisemmille alueille, joita
kutsutaan energiaksi ja informaatioksi. Mikäli tämä siirtyminen on
havaittavissa empiirisesti eikä siis perustu keinotekoiseen ihmismielessä
tapahtuvaan jaotteluun, syntyy kysymys: Missä vaiheessa karkeasta materiasta
tulee energiaa ja missä vaiheessa energiasta informaatiota? Täytyy siis
olettaa, että tässä materiatasojen jatkumossa on katkoja, laadullisia muutoksia.
Lisäksi on selvää, että kaiken tämän tutkiminen tapahtuu ihmisen
kokemuskentässä, hänen aistiensa varassa. Silloinkin, kun käytetään
mittauslaitetta, liikkumatilaa on yksin ja ainoastaan ihmisen aistien varassa laaditun
laitteen sallimissa puitteissa. Aistimusten tuottama sisäinen kokemus sinänsä edustaa
laatua, jota ei voi pidemmälle analysoida tieteellisillä menetelmillä.
Myös selväaistien – selvänäön, selväkuulon, selvähajuaistin
ja selvätunnon – välittämät tuntemukset (ns. out of body awareness eli
ruumiinulkoinen tietoisuus) kuuluvat mitä suurimmassa määrin tähän
ei-mitattavissa olevien sisäisten kokemusten kategoriaan. Nämä aistit on
kuitenkin enemmän tai vähemmän tukahdutettu nykyisessä, länsimaisessa
kulttuurissa. Tällä hetkellä polttopiste on varsinaista materiaa havaitsevien
aistien puolella. Tämän johdosta myös kvantitatiivisesti, määrällisesti,
käsitettävät suureet ovat saaneet niin suuren merkityksen ihmisten mielissä.
Niiden ajatellaan olevan jotenkin todellisempia kuin laadullisten,
kvalitatiivisten, suureiden. Kuitenkin kaikki mittaushavainnotkin perustuvat
vain ja ainoastaan samoihin aisteihin kuin laatujen havaitseminen ja näiden
aistien tuottamiin sisäisiin kokemuksiin. Itse mittauslaitehan, vaikka
lähettääkin lukuja ja mittasuureita aistiemme ulottuville, ei meidän
puolestamme voi aistia eikä kokea mitään. Nämä jälkimmäiset ovat elävän ihmisen
etuoikeuksia. Aisteilta saapuvan signaalin työstäminen tapahtuu
keskushermostossa, jonka toimintaa voidaan kyllä sähköisesti mitata, mutta
jonka aikaansaama tai johon liittyvä sisäinen kokemus on laadullinen.
Selväaistien voi katsoa olevan ikään kuin intuition jatkoa,
sen vielä hienompi muoto. Intuitiokyky ja herkkyys ovat taiteilijoiden
ominaisuuksia. Taiteilijoilla monesti selväaistitkin ovat toiminnassa nykyajan
tukahduttavasta tendenssistä huolimatta. Taiteen luominen katsotaankin vain
harvojen etuoikeudeksi. Se on ylellisyyttä, josta ns. tavallinen ihminen pääsee
tai uskoo pääsevänsä nauttimaan ainoastaan performanssien muodossa. Sitten hän
menee maanantaina tai loman jälkeen töihin ja syöttää taiteen ja luonnon
uudistamat voimansa systeemille, joka ei anna mitään vastaavaa tilalle. Taide-
ja luontoelämykset katsotaan nykyajan kylmässä laskelmoivassa ajattelussa
ainoastaan keinoksi saada lisää polttoainetta niiden monstereiden kitaan, joita
kutsutaan arkielämän realiteeteiksi (lue: ahnaan rahatalouden rattaat). Taide on siten eristetty omaan osastoonsa,
samoin kuin luonto, osastoon, johon ”arkielämän realiteettien” kanssa
kamppaileville on vain vaikea pääsy. Tarjolla on jos jonkinmoista
luontoelämystä ja kulttuurinautintoa, mutta omakohtainen syvällinen kosketus
puuttuu lähes täysin, koska se ei ole kasvanut osaksi jokapäiväistä elämää.
Syvästi yleisinhimillinen tarve ja kyky luoda uutta ja toimia taiteilijan
tavoin, samoin kuin tarve olla kosketuksissa maaäitiin, on työnnetty
marginaaliin.
Se seikka, että totuuden valtikan käsiinsä saanut
luonnontiede on silmänkääntötempuillaan saanut mitattavissa olevat tekijät
näyttämään laatuja tärkeämmiltä, ei varmaan ole aivan vähäpätöisessä määrin
vaikuttanut nykyiseen kriisiin, kuten ympäristökatastrofeihin ja
terveydenhuollon ongelmiin. Nämä jälkimmäisethän ovat yksipuolisen,
kvantitatiivisen talousajattelun ilmentymiä. Raha, joka alun perin oli vain käytännöllinen
vaihdon väline, on muuttunut keinotekoiseksi mittariksi, joka erottaa ihmisen
hänen sisäisestä kokemusmaailmastaan ja todellisesta olemuksestaan. Samalla
tavalla kuin tieteellisten mittauslaitteiden äärimmäinen käyttö on köyhdyttänyt
ja hämärtänyt välittömän luontokokemuksen rikkauden ja kirkkauden, rahan käyttö
– varsinkin, jos sitä on liikaa tai liian vähän – estää ihmistä näkemästä ja
tekemästä inhimillisiä ratkaisuja.
Länsimainen, luonnosta ja siten omasta luomiskyvystään
vieraantunut ihminen elää enemmän tai vähemmän harhan vallassa. Tämä on se ”arkipäivän kova realiteetti”, jos
realiteeteista halutaan puhua. Luonnon kokemuksista irrotettuna hänen
aisteilleen ja mielelleen on tarjolla runsaasti hyvin voimakkaitakin ärsykkeitä
ja niistä syntyviä, sisäisiä kokemuksia, mutta johtavatko nämä häntä oikeaan
suuntaan? Auttavatko nämä häntä löytämään sisältään sen voiman ja luovuuden lähteen,
joka on hänen syntymälahjansa, ja ylläpitämään sitä? Vai jatkuuko sama
harhautus, joka läpäisee vuosituhannet? Jatkaako työtään eksyttäjä, joka on
pukeutunut mitä erilaisimpiin valepukuihin kautta aikakausien - nykyään yllään
tieteellisyyden ja äärimmäisen kylmän älyllisyyden viitta – eksyttäjä, jonka
tehtävänä aina on ollut erottaa ihminen luonnosta?
Todellinen muutos edellyttäisi, että elämän ihme ja sen
pyhyys voitaisiin kokea osana arkista elämää. Jonkinlaisia ulkoisia puitteita
tätä muutosta tukevalle toiminnalle voidaan aina yrittää pystyttää. Kuitenkin
ainoastaan ihmisen sisäinen, omien asenteitten taustoja laajalti ja syvältä
luotaava tutkistelu ja työskentely voivat avata hänen silmänsä näkemään näille
puitteille vaaditun oikean laadun ja niissä mahdollistetun toiminnan
merkityksen.
Taina Leu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti