Kokemuksellisuus
Ensinnä:
Kokemustahan ei voida lainkaan tutkia, ei ainakaan tavanomaisin menetelmin. Se
on aina laadullinen, yksilöllinen ja subjektiivinen. Ulkonaisista merkeistä
voidaan päätellä jotakin kokemuksen sisällöstä ja sisällön merkityksestä sille,
joka kokemuksen saa. Fritjof Capra on sanonut, että kokemus on syvimmältä
olemukseltaan jakamaton, puhdas laatu, jota ei voi mitenkään mitata eikä
punnita. Näin ollen kokemuksellisuudelle tulee varata omat
tutkimusmenetelmänsä.
Biologista
tutkimusta, samoin kuin muuta tässä yhteydessä kyseeseen tulevaa tieteellistä
tutkimusta, tehdään nykyään paljolti pelkästään kvantitatiivisiin mittauksiin
perustuvin, biokemiallisin, geeniteknisin ja solubiologisin menetelmin. Biologia
on tämän johdosta etääntynyt alkuperäisestä tutkimuskohteestaan, elävän olennon
kokonaisuudesta. Näillä menetelmillä on kyllä saavutettu hienoja tuloksia, kun
on voitu osoittaa kaiken elävän taustalla vaikuttavat, yhteiset periaatteet,
DNA:n rakenne, sen merkitys perinnöllisyyden ja solun toimintojen säätelyssä,
solun aineenvaihdunnan ja rakenteen yhteiset piirteet jne. Tästä kaikesta on
kuitenkin seurannut se, että itse eliöt - se, mitä niissä ”maallikko” havaitsee
välittömän havainnon kautta – ovat muuttuneet ikään kuin sivuseikoiksi. Tämä
sama koskee myös ekologista tutkimusta, joka, vaikka kiinnittääkin huomiota
luonnon monimuotoisuuteen, jättää itse eliöt tietokonelaskelmien numeroiksi.
Adolf
Portmann, viime vuosisadan puolella elänyt sveitsiläinen biologi, lähti
kulkemaan omaa, biologian valtavirrasta poikkeavaa reittiään. Hän puhui
”primäärisestä” ja ”sekundäärisestä” maailmankuvasta. Primäärinen maailmankuva
perustuu siihen, mitä meidän varustautumattomat aistimme saavat selville meitä
ympäröivästä todellisuudesta. Sekundäärinen maailmankuva puolestaan on
nykytieteen valtavirralle ominainen. Se perustuu siihen, mitä erilaisin
mittauksin ja laittein on saatu selville meitä ympäröivästä todellisuudesta.
Näin Adolf Portmann on hahmotellut pääpiirteittäin näiden kahden maailmankuvan
kokemuksellisuuden erityispiirteet.
Primäärinen
maailmankuva perustuu kvaliteettien, laatujen, havaitsemiseen ja sekundäärinen
kvantiteettien, määrien ja mittojen, havaitsemiseen. Molemmilla pitäisi olla
tutkimuksessa paikkansa. Kuitenkin sekundäärinen maailmankuva on nykyään
vallalla. Mistä tämä johtuu? Adolf Portmann kirjoittaa ”galileilaisesta
käänteestä”, joka tapahtui uuden ajan ja keskiajan taitteessa,
renessanssiajalla (pitää vielä tarkentaa ajankohta). Galileo Galilei oli niitä,
jotka suorastaan halveksivat ihmisen kykyä aistia laatuja. Hän ilmaisee asian
näin: ”Nyt sanon, että aina, kun kuvittelen mitä tahansa aineellista tai
kappalemaista oliota, tunnen välittömästi tarvetta ajatella sitä rajallisena,
jonain, jolla on tämä tai tuo muoto; jonain, joka on suuri tai pieni verrattuna
toisiin esineisiin ja joka on jossain tietyssä paikassa jonain määrättynä
aikana; jonain, joka on liikkeessä tai levossa; jonain, joka koskettaa tai ei
kosketa jotain toista kappaletta; ja jonain, jonka lukumäärä on yksi tai
muutama tai monta. Näistä edellytyksistä irrallisena en voi tippaakaan
kuvitella mitään sellaista oliota. Mutta sitä seikkaa, että sen täytyy olla
valkoinen tai punainen, karvas tai makea, meluisa tai hiljainen ja tuoksua
miellyttävältä tai vastenmieliseltä, en koe mielessäni pakottavaksi saattaa
tähän yhteyteen. Ilman aistien opastusta, ilman niiden suomaa apua, järkemme
tai mielikuvituksemme ei todennäköisesti milloinkaan päätyisi tämän kaltaisiin
ominaisuuksiin. Siten ajattelen, että maut, tuoksut, värit jne. eivät ole sen
enempää kuin pelkkiä nimityksiä, mitä tulee siihen tarkastelemaamme kohteeseen,
johon me ne sijoitamme, ja että ne ovat läsnä ainoastaan tajunnassa. Siten, jos
elävät olennot poistettaisiin, kaikki nämä ominaisuudet pyyhkäistäisiin pois ja
hävitettäisiin täydellisesti. Mutta koska olemme tyrkyttäneet niille erityisiä
nimiä, jotka selvästi poikkeavat yllä mainituille muille ja todellisille
ominaisuuksille annetuista nimistä, haluamme uskoa, että ne aidosti ovat
olemassa todellakin erillisinä näistä jälkimmäisistä.” Kvantitatiivisten
menetelmien ja sekundäärisen maailmankuvan voitokas esiinmarssi alkoi A. Portmannin
mukaan noilta renessanssin ajoilta ja on jatkunut aina vain kiihtyvällä
nopeudella meidän päiviimme asti. Sekundäärinen maailmankuva ei ole pysytellyt
ainoastaan tieteen piirissä, vaan on sieltä levinnyt yleiseksi dogmiksi
kaikille elämänalueille, jotka suinkin ovat tarjonneet sen tarkoituksiin
sopivan näkökulman.
Adolf
Portmann näki tässä kehityksessä myös vaaroja, koska se ajaa ihmisen pois hänen
oman välittömän kokemuksensa piiristä. Sen sijaan, että ihminen todella
havainnoisi ympäristöään ja luontoa kaikilla aisteillaan, hän tekeekin
havaintojaan ikään kuin sekundäärisen maailmankuvan tarjoaman ajattelulinssin
läpi. Tällöin hän ei oikeastaan näe ympäröivää todellisuutta, vaan hänelle
valmiiksi ajatellun todellisuuden. Niinpä esim. perhosen siipien ihastuttavat,
auringonsäteissä hehkuvat värit ja kuviot merkitsevät ”valistetulle”
nykyihmiselle ainoastaan perhosen keinoa säilyä hengissä, houkutella partneria
ja ylläpitää lajinsäilymiselle välttämättömiä DNA-rakenteita.
Adolf
Portmann antoi täyden tunnustuksen varustautumattomin ihmisaistein
havaittaville kvaliteeteille, laaduille eli sille, mitä hän kutsui
”primääriseksi maailmankuvaksi”. Niinpä hänelle esim. perhosen siipien värit ja
kuviot olivat tutkimuskohde sinänsä. Hän käänsi katseensa nimenomaan eliöiden
”näytille asettamiin” ihmeellisiin kuvioihin, muotoihin ja väreihin, ääniin ja
tuoksuihin (, vaikkakin hänen oma harrastuksensa, maalaustaide, ohjasikin häntä
kiinnittämään huomiota enemmän näköhavaintoihin). Hän syventyi siihen, mitä
eliöissä on välittömästi havaittavissa, niiden ulkonaiseen olemukseen, jolle
hän kehitti oman terminsä ”Selbstdarstellung”. Tämä termi voidaan kääntää
sanalla ”itsensä esitteleminen / näytille asettaminen” tai ”itseilmaus”. Hän
näki, että eliö ulkoisen olemuksensa välityksellä ikään kuin kertoi itsestään
jotakin. Tätä ”itsensä esittelemistä” komplementaarisesti vastaava termi hänen
ajattelussaan oli eliön ”sisäisyys” (saks. Innerlichkeit). Tällä hän tarkoitti
sitä eliöiden ominaisuutta, että ne eivät yksinomaan reagoi, vaan myös ovat
vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja pystyvät näkymättömässä keskuksessaan
muuntamaan ulkoiset ja sisäiset aistivaikutelmat monimutkaisiksi
käyttäytymismalleiksi ja kehitykseksi. Seuraava sitaatti kertonee Adolf
Portmannin ajattelun ytimen:” Näiden meidän omasta organisaatiostamme suuresti
poikkeavien eliömuotojen sisäisyys puhuu meille ulkoisen ilmentymänsä kautta.
Se seikka, että emme kykene kääntämään tätä kieltä ihmisen käyttämiksi
sanoiksi, ei ole mikään syy olla näkemättä tätä ilmentymää sinänsä. Jos jossain
vieraassa maassa olen katsomassa jotain teatteriesitystä, josta en ymmärrä
sanaakaan, ei minun tule sillä perusteella väittää, ettei mitään esitystä ole
menossa, ettei mitään tapahdu, paitsi että kuuluu jotain sattumanvaraista
hälyääntä.”
Voimme
siis todeta, että primäärinen maailmankuva ja sekundäärinen maailmankuva ovat
kaksi eri tapaa kokea ympäröivä todellisuus. Primäärinen on välitön ja
laadullinen. Sekundäärinen taas on välillinen ja kvantitatiivinen. Lisäksi
voidaan todeta, että primäärisen maailmankuvan edustajat ovat nykyään kituvassa
asemassa valtavirran suosiessa sekundäärisen maailmankuvan edustajia.
Merkillistä kylläkin kokemuksellisuus yhdistetään ainoastaan esim.
CAM-hoitoihin. Koululääketieteestä sanotaan, että sen tarjoamat palvelut
perustuvat tutkimusnäyttöön eivätkä ole kokemuksellisia???? Totta on, että
koululääketieteen edustajat voivat ennemmin kieltää kokemuksellisuutensa, sillä
ko. tiede on eräänlaisella itsensä typistämistoimituksella kaventanut
kokemuspiirinsä koskemaan lähestulkoon ainoastaan potilailta laitteiden
välityksellä saatuja mittaustuloksia, kuvia yms. CAM-hoidoissa hoitajat sen
sijaan ottavat vastaan potilaalta välittömästi tulevia signaaleja, koska ilman
niitä hoitoa olisi mahdotonta suorittaa. Tämän he tekevät kuitenkin
koululääketieteellisiä tutkimustuloksia unohtamatta. Sikäli voidaan tietysti
sanoa, että CAM-hoidot ovat kokemuksellisia, koska ne ovat kokemuksellisesti rikkaampia.
Kirjallisuutta
Joachim Illies: Adolf Portmann - Ein Biologe vor dem Geheimnis des Lebendigen, Herderbuecherei, Band 873, 1981
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti