Lasten ja nuorten
ympäristökasvatus
Hyvä suhde ympäristöön syntyy
kiinnostuksesta ja rakkaudesta kotiseutuun. Millä tavalla nykyaikana itse
asiassa useimmiten (tiedostamattaan) kodittomat ja juurettomat vanhemmat voivat
välittää lapsilleen kotiseuturakkautta? Omalta kohdaltani olen kokenut, että
lapsellani on jonkinlainen kotiseutu, mutta minulla ei. Lapsen kautta olen
kuitenkin alkanut tuntea, että alue, jolla asun, on myös minun kotiseutuni.
Pieni lapsi ja peruskouluikäinen lapsi ovat luonnostaan hyvin kiinnostuneita
ympäristöstään. Lapsi haluaa kerätä luonnonantimia, tuoda vanhasta hylätystä
puutarhasta omenoita ja kirsikoita, istuttaa kirsikan kivistä kirsikkapuun,
ihmettelee perhosen toukkia, haluaa kasvattaa niitä perhosiksi, istuttaa kukan
siemeniä takapihalle, haistelee ihastuneena nokkosen ja rikkaruohojen
voimakasta tuoksua, rakentaa metsään majan, haluaa katsella talvi-iltoina
tähdenlentoja…
Myöhemmin aikuisiän kynnyksellä
lapsen kiinnostus luontoon ja ympäristöön saa yleensä muita muotoja, kuten esim.
valokuvaus ja retkeily.
Tarvitaanko tähän kasvatusta
sanan varsinaisessa merkityksessä? Tämähän tapahtuu luonnostaan, mikäli sille
annetaan edellytykset. Luonnostaan syntyvät silloin myös oikeat johtopäätökset
ympäristön ja luonnon monimuotoisuuden puolesta. Nämä jälkimmäisethän ovat toiminnan
kannalta niitä olennaisia asioita, jotka sitten tietenkin tarvitsevat
asiallista ja perusteellista tietoa tuekseen. Vasta tässä kasvattaja astuu
kuvaan mukaan.
On hyvä asia, että
Luonnonsuojeluliitto ja Luonto-Liitto ovat perusopetuksen uudistusta
käsittelevälle työryhmälle jättämässään kannanotossa esittäneet, että suurin
osa biologian opetuksesta ja ympäristöopetuksesta siirrettäisiin ulos. Tiedän
oman lapseni kohdalta, että kaksiulotteinen orava ei kiinnosta peruskouluikäistä
yhtään, mutta kolmi- ja neliulotteinen kylläkin. On tärkeää, että lapset ja
nuoret pääsevät kosketuksiin todellisen luonnon kanssa, ei pelkän teoreettisen.
Lisäksi on huomattava, että luontoretkillä olennaista on luonnon kokeminen
sellaisenaan ilman väliin tulevia teoreettisia selvityksiä. Vasta kun oppilaat
esittävät kysymyksiä, tulee opettajan antaa teoreettista tietoa yms. Lieneekö
tällainen mahdollista nykyaikana, kun on totuttu siihen, että infoa tuputetaan
kysymättäkin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti