maanantai 19. maaliskuuta 2018

Naiset ja luonto - Pohdiskelua luonnontieteellisestä näkökulmasta


Luonnontieteellinen näkökanta:
Naiset ja luonto

Onko kirjoitettu puhtaasti luonnontieteelliseltä kannalta mitään? Naisen biologiaan liittyvistä asioista on kirjoitettu etnotieteiden puolella paljonkin, mutta onko kirjoitettu luonnontieteelliseltä kannalta naisten luontosuhteesta mitään? Onko aiheesta käytännön tutkimusta?
(Entä luonto ja miehet?  Onko miehestäkään tässä suhteessa kirjoitettu mitään puhtaasti luonnontieteelliseltä kannalta? Onko tätäkään aihetta käytännössä tutkittu?)

Jotta voitaisiin saada jotain tietoa naisen ja luonnon yhteydestä puhtaasti luonnontieteelliseltä kannalta, täytyy tutkia itse naisen biologiaa. Tältä pohjalta voidaan ehkä saada viitteitä siitä, millainen olisi naisen täysin luonnollinen yhteys luontoon.

Tutkimusta naisesta ja luonnosta on tehty hyvinkin paljon etnotieteiden puolella. Myös muiden tieteiden näkökulmia on käytetty, mutta puhtaasti biologinen näkökulma näyttää puuttuvan, ellei oteta huomioon joitain ihmisen esihistoriaa koskevia evolutiivisia spekulaatioita.

Naisen ekologia
Eräs tapa esittää ”naiset ja luonto” -teema luonnontieteelliseltä kannalta on tarkastella sitä ekologisesta näkökulmasta. Tässä tulee sitten ilmeisesti kysymykseen naisen ekologinen jalanjälki. Näin ollen teemasta ”naiset ja luonto” puhtaasti luonnontieteelliseltä kannalta tulee ainoastaan sarja lukuja, joilla kerrotaan ihmislajin naaraan aiheuttamasta ympäristöhäiriöstä ja -tuhosta. Toisaalta voidaan tehdä matemaattisia laskelmia siitä, kuinka naisen toiminta on saattanut lisätä ympäristön monimuotoisuutta.

Naisen biologia – lääketieteellinen ongelma?

Naisen biologisten toimintojen alueella on tehty paljonkin tutkimusta, varsinkin mitä ongelmallisiin puoliin tulee. Kuitenkin on jäänyt kokonaan taka-alalle sellainen näkökulma, jossa naisen biologiaa tarkasteltaisiin täysin luonnolliselta kannalta. On paljon viitteitä siitä, että nykyinen elämäntapa, erityisesti ravitsemus, vaikuttaa hyvin negatiivisesti naisen biologisiin toimintoihin.

Portmann

Ihmistä kokonaisuutena luonnontieteelliseltä kannalta on tutkittu itse asiassa hyvin vähän. On kylläkin viety läpi valtava miljardiprojekti hänen geeniensä selvittämiseksi. Voidaanko tästä puhtaasti luonnontieteellisestä tutkimuksesta saada jotain johtolankoja aiheeseen naiset ja luonto?

Nainen luonnontutkijana – naisellinen luonnontiede

B. MacClintock
A. Portmann
J.W. Goethe

Jos tällä tavoin jaettuna eri tieteellisiin osa-alueisiin tutkitaan aihetta ”naiset ja luonto”, niin tutkitaan itse asiassa artefaktia, jonka juuri nimenomaan tämä jaottelu on aiheuttanut. Niin suuri on ollut tämän eri aloihin jaottelevan tieteellisen ajattelutavan mahti, että se on aiheuttanut koko yhteiskunnallisen elämän ja yksilöllisen elämän jakautumisen vastaaviin osa-alueisiin. Kysymys syntyy: Kuinka paljon tästä jaetusta kakusta jää puhtaasti luonnontieteellisen tutkimuksen osalle? Ulottuvillamme on selvästikin hyvin fragmentaarista tietoa (vrt A. Portmann: Biologische Fragmente) Tämä jaottelu johtaa juurensa oikeastaan arkaaisesta jaottelusta ruumis, sielu ja henki (Portmann). Jotta siis voitaisiin tutkia aihetta naiset ja luonto sillä tavoin kuin puhtaasti luonnontieteellinen näkökulma edellyttää, täytyisi ensin muodostaa kokonaiskuva, vaikka se olisi vain fragmentaarinenkin, naisesta puhtaasti biologisena olentona. Siis ts. tutkia ja tarkkailla naisen kehoa ja sen toimintoja sekä näihin liittyvää käytöstä täysin ennakkoluulottomasti biologian tarjoamin menetelmin.

Mitkä naisen sukupuoliset ominaisuudet ja piirteet tekevät hänestä nimenomaan ihmislajin naaraspuolisen olennon, ts. mitkä hänen sukupuolisuuteensa liittyvät ominaisuudet erottavat hänet muiden eläinlajien naaraista? Tällä kysymyksenasettelulla voidaan luonnontieteelliseltä kannalta lähestyä aihetta naiset ja luonto, siis aihetta naisten suhde luontoon. Luonnontieteellinen näkökulma tässä tarkoittaa biologista näkökulmaa, joka siis edellyttää, että meillä on ainoastaan puhtaasti biologista faktaa käytettävissämme. Se merkitsee sitä, että näin saatamme nähdä naisen suhteen luontoon sen alkuperäisessä, luonnollisessa tilassa ilman keinotekoisen maailmamme aiheuttamaa häiriötä. Näin siis ainakin teoriassa. Käytäntö on selvästikin toinen asia. Koska tämä alue on lähes tulkoon tutkimatonta maata, niin sieltä ennakkoluuloton tutkija saattaa tehdä yllättäviä löytöjä, jotka vähäpätöisinäkin havaintoina voivat olla alku suurelle löytöretkelle naisen omista omimpaan olemukseen.

Tarkoituksellisesti jätän tässä vähemmälle huomiolle naisen roolin ”ihmispoikasten emona”, koska tarkoituksenani on tarkastella teemaa ”luonto ja naiset” nimenomaan naisen välittömänä yhteytenä luontoon.

Portmann

Aikaisemmin ihmisen esihistoria nähtiin ikään kuin esivaiheena ihmisyydelle. Nykyään on kuitenkin tutkimuksen kautta tullut selväksi, että ihmisen yksilönkehitys kohdusta lähtien sisältää paljon elementtejä, jotka ovat pelkästään ihmiselle tyypillisiä ja tähtäävät niihin lajispesifisiin ominaisuuksiin, jotka erottavat hänet kaikista muista lähisukuisista eläimistä. Nämä lajispesifiset ominaisuudet, pysty käynti, puhuttu kieli ja henkinen kokeminen, liittyvät saumattomasti ihmiseen kulttuuria luovana olentona. Näin ollen luonnontieteellinenkään tutkimus ei voi odottaa löytävänsä ns. primitiivisistä kulttuureista tai esihistoriallisista jäännöksistä mitään viitteitä ihmisen alkuperäisestä elämäntavasta, suhteesta luontoon jne. Ainoa, mikä on konkreettisesti käsillä, on tämänhetkinen tilanne.
Kun halutaan tutkia aihetta ”naiset ja luonto” kokonaisvaltaiselta kannalta sveitsiläisen biologin Adolf Portmannin näkökanta voisi olla varsin hedelmällinen lähtökohta. Se avaisi uuden näkökulman naisen biologiaan. Tätähän yleensä tarkastellaan näkökulmasta, joka pikemminkin korostaa naisessa muun eläinkunnan kanssa yhteisiä ominaisuuksia. Näin nainen nähdään ikään kuin ”eläimellisempänä” kuin mies. Kuitenkin tämäkin alue on kautta koko eläinkunnan hyvin monivivahteinen ja täynnä erilaista toteutumispotentiaalia. Näin ollen ihmisnaaraassa toteutuu kulttuuria luovan olennon naaraspuolisuus. Millainen se oikeastaan on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti